Zoja Nagode
UVOD
Umetna inteligenca se v zadnjih letih zelo hitro razvija. Vrednost športne industrije se vsakoletno povečuje, kar je posledica naraščanja navdušenja nad športnimi dogodki. Predstavila bom, kako se umetna inteligenca danes uporablja v športu, kar vključuje: treninge in sestavljanje njihovega načrta, taktiko igre, pošteno sojenje, izdelovanje čim boljše opreme in celo ustvarjanje novih športnih iger. Eden najbolj pomembnih dosežkov umetne inteligence v športu je, da natančno pove rezultat v različnih igrah in ga utemelji z dokazi. To zmore, zaradi sposobnosti hitre obdelave podatkov.
RAZPRAVA
Umetna inteligenca je postala del fitnes industrije. Obstajajo aplikacije, ki v sodelovanju s fitnesi omogočajo učinkovito vadbo od doma s pomočjo UI in virtualnih trenerjev, ki zmorejo naravno, osnovno razumevanje jezika. Dostopne so vsakomur. Domači vadeči sistemi, ki so prek UI prilagojeni pripravljenosti posameznika, merijo ter primerjajo zmogljivosti z vadbami iz preteklosti. Umetna inteligenca prek aplikacije beleži telesno držo pri izvajanju telesnih vaj in nas v primeru nepravilne vadbe na to opozori in pomaga preprečiti morebitne poškodbe. Preprečevanje poškodb je za profesionalne športnike, ki med svojo vadbo že uporabljajo UI, izredno pomembno, saj jim te predstavljajo resne ovire v karieri. Primer takega orodja že uporablja liga NFL, ki ga je ustvarila v sodelovanju z Aazon Web Services.
Umetna inteligenca oblikuje vadbeno rutino za vsakega posameznika. Načrt je prilagojen posameznikovi fizični pripravljenosti, njegovim prednostim, slabostim in ciljem. Umetna inteligenca pripravlja načrte obrokov, ki upoštevajo športnikov urnik, prehranske preference in posebne prehranske potrebe.
Umetna inteligenca pomaga ekipi natančno preučiti nasprotnika in jim pomaga oblikovati taktiko, s katero ga bodo uspešno premagali. Med tem ko igralci igrajo, umetna inteligenca ves čas deluje v ozadju in spremlja dogajanje. Ekipi priporoča najboljše kombinacije sestav in nato ekipa izvaja taktične prilagoditve med igro.
Umetna inteligenca pomaga pri oblikovanju dobre in optimalne opreme. Oprema je lažja, močnejša in bolj odzivna. Omogoča hiperpersonalizacijo opreme. Algoritmi lahko z analizo športnikove postave, sloga igranja in zgodovine poškodb priporočijo ali celo ustvarijo prilagojeno športno opremo. Med uporabo opreme, UI spremlja njeno stanje, predlaga vzdrževanje, predvidi obrabo in predlaga zamenjavo, preden pride do kritične okvare, kar povečuje varnost športnikov. Oprema ima vgrajene tudi senzorje, ki uporabnikom poročajo o njihovi uspešnosti.
Sodniki si pri sojenju pomagajo z umetno inteligenco, ki zagotovi sprejemanje utemeljenih in nepristranskih odločitev. Npr. Uporabljajo sisteme za sledenje žogi. Ti sistemi uporabljajo visokohitrostne kamere in senzorje za izredno natančno sledenje gibanju, trajektoriji in položaju žoge. Taka orodja se že uporabljajo pri tenisu in kriketu.
Oblikovalska agencija AKQA je s pomočjo umetne inteligence ustvarila nov šport, ki se imenuje Speedgate, to je prvi šport ki ga je UI ustvarila. Nastal je na podlagi analize več kot 400 športov. Za igro so potrebni trije goli in ekipi po šest članov. Potem ko žoga prečka sredni gol, čez katerega ne sme, se igralci borijo, da jo spravijo čez stranska gola. Žoga ne sme mirovati več kot tri sekunde. UI je poleg imena igre ustvarila tudi njen logotip in moto. Šport so pri agenciji ustvarili v sklopu tedna Design Week.
ZAKLJUČEK
Umetna inteligenca je prav tako kot druga področja človekovega delovanja prevzela tudi šport. Zaradi nje imamo veliko koristi: pomaga pri poštenemu sojenju, načrtovanju boljše opreme, treninga, taktike igranja in rutin športnika. Pojavlja pa se tudi vprašanje kdo je lastnik podatkov športnika, saj ima umetna inteligenca njihov dostop. Pojavlja se tudi vprašanje dostopnosti drage opreme športnikom in to odpira vprašanje enakosti.
V spletnih člankih sem raziskala temo umetna inteligenca v športu. Pri delu nisem uporabljala ali si pomagala z UI. Izbrana tema me zanima, saj se ob prostem času tudi sama ukvarjam s športom in pogosto razmišljam o potekih športnih dogajanj. Pred raziskovanjem, sem spraševala ali je umetna inteligenca sposobna poseči tudi v fizično okolje. Ugotovila sem, da je, saj nemoteno spremlja potek igre, gibanje športnika, moč in celo primanjkljaje.
Mislim da umetna inteligenca vpliva in bo vplivala dobro na razvoj športa, ker ljudem ne bo potrebno porabljati časa npr. za načrtovanje treningov in prehranskih obrokov, saj bo to opravljala UI namesto njih. Lahko se bodo v večji meri posvetili spretnejšemu izvajanju treninga, kot so se mu lahko v preteklosti. Dosegali bodo dosegali boljše rezultate. Najbolj me je presenetilo, da se je UI sposobna približati športniku v taki meri: natančno ga preuči in mu na podlagi pridobljenih informacij da napotke, ki jih zares potrebuje.
V umetni inteligenci v športu vidim tudi negativno lastnost: mislim, da bo UI preveč pomagala športnikom: delo bo postalo preveč enostavno, saj jim skorajda ne bo treba misliti s svojo glavo, vse probleme jim bo rešila UI, oni bodo pa le telovadili po zelo natančnih navodilih. Mislim, da se bodo našli športniki, ki ne bodo želeli uporabljati pomoči UI, ker bodo rezultate želeli doseči s svojo močjo in bodo imeli večjo vrednost, kot tisti, ki so dosegli enak rezultat z UI. Zaradi velikega napredka UI in njene pomoči športnikov, se bodo dosežki v športu zelo povišali. Posledično se bo zvišal nivo vrhunskega športnika. Rezultati ki so danes vredni, v prihodnosti ne bodo več, saj bodo ljudje zaradi umetne inteligence sposobni več.
BESEDILNI VIRI
Umetna inteligenca v športu: 8 zanimivih primerov uporabe, 2023. Joker. [Citirano 27. 02. 2024; 19.23]. Dostopno na spletnem naslovu: https://www.joker.si/umetna-inteligenca-v-sportu-8-zanimivih-primerov-uporabe/
Umetna inteligenca ustvarila nov šport: oblikovalska agencija AKQA je s pomočjo umetne inteligence izumila nov šport, 2019. Monitor. [Citirano 27. 02. 2024; 19.50]. Dostopno na spletnem naslovu: https://www.monitor.si/novica/umetna-inteligenca-ustvarila-nov-sport/190576
ZUPANČIČ, Žan. 2020. Koristi uvedbe umetne inteligence v Fitens studio Energy: Zaključna strokovna naloga visoke poslovne šole [Online]. Ljubljana: august 2020. [Citirano 27. 02. 2024; 20.06]. Dostopno na spletnem naslovu: http://www.cek.ef.uni-lj.si/vps_diplome/zupancic1174.pdf
SLIKOVNI VIRI
Slika 1.: Joker. 23. 10. 2023. [Citirano 27. 02. 2024]. Dostopno na spletnem naslovu: https://www.joker.si/umetna-inteligenca-v-sportu-8-zanimivih-primerov-uporabe/
Slika 2.: Twitter. 01. 12. 2020. [Citirano 27. 02. 2024]. Dostopno na spletnem naslovu: https://twitter.com/GoogleATAP/status/1333571146621407232?lang=en
Slika 3.: Nvidia Developer. 12. 04. 2019. [Citirano 27. 02. 2024]. Dostopno na spletnem naslovu: https://developer.nvidia.com/blog/speedgate-worlds-first-sport-generated-by-ai/